Online Marketeer

Waarom een webshop geen FAQ-pagina zou mogen hebben

Published 4 years ago in UX - 0 Comments

    Veel websites, en dan vooral webshops hebben een Frequently Asked Questions pagina. Toch zou dit eigenlijk niet mogen. Wanneer je webshop een FAQ-pagina heeft wil dit zeggen dat er ergens iets mis is met de begeleiding van de klant doorheen het koopproces.
    Heb je dan toch een FAQ-pagina, houd dan rekening met het volgende;

    Deel je vragen op volgens onderwerp


    Lijst alle vragen bovenaan op. Werk voor de antwoorden van deze vragen met een systeem waardoor het antwoord kan uitgeklapt worden. Of gebruik links zodat er automatisch gescrold wordt naar het antwoord op de aangeklikte vraag. Bij deze laatste manier moet er na het antwoord op elke vraag ook een knop zijn om terug automatisch naar alle vragen (bovenaan) te scrollen.

    Ideaal zou zijn dat je (potentiële) klant zodanig goed begeleid wordt zodat deze nooit met vragen komt te zitten die beantwoord moeten worden op de FAQ-pagina. Om tot zo’n goed begeleidingsproces te komen houd je best rekening met enkele factoren:

  • Laat je klant op de productpagina weten hoeveel verzendkosten er zullen worden aangerekend, via welke koerier je levert en hoe lang deze levering zal duren.
  • Plaats op de homepagina en zeker op de pagina met het winkelmandje welke betaalmogelijkheden er zijn.
  • Vermeld bij het winkelmandje wat het retourbeleid is
  • Laat de bezoeker op de homepagina al weten vanuit welk(e) land(en) er kan besteld worden.
  • Maak bij het productoverzicht duidelijk of een product nog in voorraad is.

Uiteraard is dit niet het enige waar u rekening mee moet houden bij het bouwen van een website/webshop om de customer experience van al uw klanten te optimaliseren.

No comments yet

Leave a Reply: